Les vroegLes laat
DinsdagMathijs Groen 18.30Gaël Topmodule 20.30
DinsdagMichiel Rood 18.30Michiel Paars 20.30
DonderdagJochem Paars 19.00Jochem Rood 21.00
DonderdagMarith/Anja Geel 19.00Marith/Anja Blauw 21.00

DINSDAG Mathijs Groen:

Bij de groene groepen van TVA IMPRO leer je dmv theatersportgames de basis van improvisatietheater: de vaardigheden om zonder plan het toneel op durven gaan, positief te zijn en in het hier en nu ideeën van anderen accepteren.
Jouw eerste kennismaking met theatersport wordt dit jaar onvergetelijk! De lessen zullen een hoge energie hebben en je zult in een lekker tempo veel games leren. Je zal jezelf en je medespelers leren kennen en verrassen. Daarbij wordt veel aandacht besteed aan groepsvorming zodat iedereen het leuk vindt om samen én met elkaar te improviseren. We werken toe naar kleine én grote voorstellingen voor je vrienden en familie. Laat de ander stralen en voor je het weet ben je zelf die stralende theatersporter! 

DINSDAG Michiel Rood:

Theatersport

Deze groep wordt een team dat traint op theatersportgames en improtechnieken. Muzikale vormen zullen uiteraard de revue passeren alsook games waarin fysiek spel, emoties en personages een belangrijke rol spelen. De volgende technieken worden ook flink aangepakt: samenspel, benoemen en finding the game.

De lessen zijn energiek, vol positiviteit en volgen een flink tempo, en om een hecht team te worden dat goed op elkaar is ingespeeld is iedereen minstens 80% aanwezig.

DINSDAG Michiel Paars:

Paars houdt zich dit seizoen bezig met Who’s line is it Anyway, het alombekende, britse en amerikaanse, dynamische tv-programma. Thema’s die in de les veel aandacht krijgen zijn definiëren, tempo en associëren. Ook is er aandacht voor het creëren van het juiste personage voor de scene, het doen van aanboden en timing. We werken toe naar voorstellingen die zoveel mogelijk de Who’s line format volgen. Met een ruime keus aan spelvormen werken we aan die games die jullie voorkeur hebben. 

DINSDAG Gael Topmodule (paars/geel):

The Topmodule this year will explore the poetic, sensitive and magical world of the Japanese director Hayao Miyazaki. We’ll learn how to build Miyazaki’s stories with heroes who care: about the world, about nature, about the human part of us, about our soul.

Through physicality, revolutionary ways to look at storytelling, work deeply rooted in music and co-creativity, we will work around the format ‘Miyazaki’s Kingdom’ and the genre of the movies.

This course will dive into a genre, the participants must be willing to explore that genre, which may include ‘homework’. It requires experience in improv (at least a few years), preferably in narrative longform, but not per se knowledge around the topic of Miyazaki. Will be taken into account the gender balance to try and reach a minimum of 50% of non-male improvisers. Diversity of profiles will be prioritised over individual experience if necessary.

*Course in English, but the scenes can be played in Dutch during the exercises for people that feel more comfortable with it.
*Lessen in het Engels, maar scenes kunnen ook in het Nederlands worden gespeeld als spelers zich hier prettiger bij voelen.

DONDERDAG Jochem Paars

Scenes en Personages vanuit de realiteit

We pakken elementen en verhalen die we herkennen en gaan van daaruit scenes spelen. Het beginpunt zijn verhalen die we vertellen, situaties die we hebben meegemaakt en gevoelens die we vaak tegenkomen in onszelf. Elke scene die we spelen heeft dus onze realiteit als beginpunt, maar de uitvoering kan alle kanten op gaan. Van hyper realistisch tot geheel abstract. De personages die we tegen gaan komen zijn gebaseerd op ons, de mensen van wie we houden, onze wensen, verlangens, angsten, etc. 

DONDERDAG Jochem Rood

Scene technieken

We gaan aan de slag met vrije scenes. We gaan ons focussen op o.a. Samenspel (kijken, luisteren, observeren), platform en dagelijkse routines neerzetten met handelingen en fysiek spel, focus geven en nemen, verschillende personages neerzetten. Door middel van associatie gaan we een vorm maken waarbij we uit het hoofd gaan en onze impulsen gaan volgen. 

DONDERDAG Marith (en Anja) Blauw

Marith en Anja Sophie stemmen het programma onderling af en geven om beurten een blok van ca. 4 lessen.

Ontdekken: dat is de focus van Blauw dit jaar.
Spelen en dan vanzelf zien waar de scène toe leidt. Herkennen wat de game is en dan de scène inkoppen. Geen vooropgezet plan, en lekker uit je hoofd. Als je op de landkaart van de scène staat hoef je niet te zien waar de weg naar toe gaat, je hoeft alleen maar om je heen te kijken om te ontdekken waar je op dat moment bent!

Vanuit verschillende invalshoeken gaan we hiermee aan de slag. Van realistisch spel tot abstract, inspiratie van muziek of poëzie, spelen in de stijl van het absurdisme, gebruik van bestaande gamestructuren en nog veel meer.
In montage-formats kunnen we ook meteen een onderzoek doen naar dynamiek, ritme en stijl.

Waar ligt jouw kracht, waar kan jij je verdiepen en verder ontwikkelen? Kortom: er valt veel te ontdekken dit jaar bij Blauw!

DONDERDAG Anja (en Marith) Geel

Marith en Anja Sophie stemmen het programma onderling af en geven om beurten een blok van ca. 4 lessen.

IMPRO 3.0: Theatraliteit

Na IMPRO 2.0: Van Doen Terug naar Zijn gaan we nu een stap verder. NB: je hoeft IMPRO 2.0 niet gevolgd te hebben om hieraan deel te nemen! Nog steeds vanuit de principes van niet-bedenken-maar-laten-ontstaan gaan we theatraal interessante improvisaties maken. We gaan ontdekken wat er nodig is om de improvisaties artistieke zeggingskracht te geven. Waar gaat het éigenlijk over? 

Dit kan zitten in het gebruik van je lijf en stem, in thematiek, in toneelbeeld (kostuums, decor, mise en scene, etc.), in viewpoints, in muziek(instrumenten), poëzie en in verhaalstructuur. Bij dat laatste kun je denken aan ‘implied storytelling’ waarin we bewust gaten slaan in de betekenis zodat het publiek zelf het verhaal ontdekt in plaats van dat ze het plat voorgekauwd krijgen.

De vraag van vorig jaar ‘wat is er nu?’ wordt aangevuld met de vraag ‘waar gaat het eigenlijk over?’ Niet bedacht vanuit je hoofd, maar door af en toe te vertragen en te zien welke thema’s er gaandeweg in een scene ontstaan. We blijven aandacht houden voor de innerlijke criticus in je hoofd en hoe we die kunnen inzetten i.p.v. wegdrukken. 

We werken zowel in shortform als (implied storytelling) longform formats. Ook kan het leuk zijn om in het 2e blok met de groep zelf een nieuw format te ontwikkelen.

Het is fijn als je lekker kan bewegen en openstaat voor het mixen van verschillende kunstdisciplines.